fredag 14 maj 2010

Flickan med glasfötter

Jag såg den på biblioteket när jag skulle lämna böcker. Tänkte att Nej, jag har ju så mycket att läsa. Jag skriver bara upp titeln. Men jag kunde inte sluta tänka på den. När jag gick in på bibliotekets hemsida och kollade var den redan utlånad. Men den fanns inne på ett litet filial i utmarkerna. Tack och lov var där öppet. Jag åkte dit.

Säregna saker händer på öarna i den avlägsna och snökalla skärgård som heter St. Hauda’s Land. Egendomliga bevingade varelser fladdrar förbi i de frusna myrmarkerna. Albinovita djur gömmer sig i de snöhöljda skogarna. Maneter lyser i havets djup. Och Ida MacLaird är sakta på väg att förvandlas till glas ...

Ja, jisses!

Magisk.


(Eh... lista? Vad då för lista?)

1 kommentar:

EvaP sa...

Tack, jag lägger till min lista.