tisdag 4 februari 2014

Agnes Cecilia - en sällsam historia


Mycket barn- och ungdomsböcker för frk Scylla nu ja! Den här läste jag faktiskt aldrig som barn. Det förvånar mig lite. Jag har lånat hem den till Draken ett par gånger, men han har inte låtit sig bevekas. Så jag bestämde mig för att lyssna på den själv istället. Den var riktigt bra, spännande. Jag tror jag ska läsa/lyssna på Tordyveln flyger i skymningen också.

Maria Gripes "sällsamma historia" handlar om den föräldralösa Nora, som visserligen har det bra hos sina släktingar, men inte upplever sin tillvaro hos dem som något självklart. När Nora är 15 år flyttar de till en gammal lägenhet och märkliga saker börjar hända. Klockan går baklänges, rummet förändras, de döda blir närvarande och en docka nästa levande. Nora dras in i ett magiskt äventyr, som hjälper henne att slutföra sorgearbetet efter föräldrarna och finna sin egen identitet.

Det hände nästan bara när Nora var ensam hemma /.../ Övernaturligt ville hon helst inte kalla det med tanke på hur lite hon visste om såna saker, men obegripligt.

Även om de spänningsskapande elementen aldrig blir till självändamål hos Maria Gripe, så finns de ändå där, till de yngre läsarnas förtjusning. Eller som Maria själv uttrycker det: "Fantasin får inte förlora kontakten med verkligheten, då blir det bara fantasterier och inte roligt längre." 

Aha, nu vet jag varför jag aldrig läste den som barn. Den kom ut 1981 :) Nå ja, det känns som den fanns där när jag var barn. Titeln är så väldigt välbekant. Nu var ju jag inte den som var den i och för sig, jag läste både barn-, ungdoms- och vuxenböcker när jag var 18 år. Men inte denna, då.


1 kommentar:

ST-doktor sa...

Jag är några år yngre och
läste dem och älskade dem, speciellt Tordyveln flyger i skymningen ... fast jag kan för mitt liv inte komma ihåg vad de handlade om. :-)