onsdag 12 februari 2014

Kikis expressbud


Jaha ja, barn- och ungdomsböcker var det ja...

Kikis Expressbud är den fantastiska berättelsen om den unga häxan Kiki, som nu när hon fyller tretton äntligen ska ge sig ut i världen och praktisera sina häxkonster, såsom alla häxor genom tiderna har gjort. Och självklart har hon med sig sin älskade svarta katt Jiji. Men det är inte så lätt att lämna sin familj och möta en främmande stad för att skapa nya vänskapsband och bygga sig en ny framtid. Inte ens för en häxa!

Kikis Expressbud, är en bok som är älskad i Japan och som är så uppskattad att den Oscarbelönade regissören Hayao Miyazaki fick sitt genombrott med animéfilmen baserad på Kikiböckerna.

- Råkade den där katten möjligtvis falla ner från himlen? Frågade Kiki.
Kvinnan tittade häpet på henne.
- Jag vet inte om den kom fallande från himlen, eller om den växte upp från marken, men jag hittade den för en stund sen i skogen. Jag har letat länge efter den rätta svarta färgen till min målning som jag skall ha på en utställning. Det ska vara den svartaste svart, helst den svarta färgen häxor använder. Den här katten är det närmaste jag hittat hittills.
Kvinnan tystnade plötsligt när hon såg Kikis kvast och skrek till:
- Säg inte att du är en...
- Jo, jag är en häxa

Jo då, den var väldigt söt och bilderna (utom omslaget) är jättefina, men den där magin jag är van vid från animé går inte riktigt fram i boken. Jag vet inte riktigt om det är just den här boken eller om det är så att animémagin faktiskt ligger i bilderna. Vi har filmen hemma sedan länge, men jag har inte sett den. Jag får väl ta mig i kragen så att jag får en chans att jämföra.



Inga kommentarer: