måndag 14 april 2014

Den dansande djävulen


Flera hundra meter ner i den mörka gruvan arbetar 13-årige Tyko med att leta efter silver, som ska bekosta "Den dansande djävulens" överdådiga fester ovan jord. Men så kommer söndagen som förändrar allt. Och som tar Tyko och vännen Julius med på en hisnande resa till nya världar.

Ytterligare en bok som jag har försökt pracka på Drakungen ett flertal gånger utan att lyckas. Så till slut bestämde jag mig för att läsa (lyssna på) den själv. En bloggrecensent nämner att boken har häftiga illustrationer och att man bör satsa på den istället för CD-boken. Nå ja, nu blev det som det blev.

Den är kort, bara fyra CD-skivor, och första delen i en serie om tre. Kanske hade serien gjort sig bättre som en bok istället för en trilogi, för Den dansande djävulen känns mer som en inledning än som en hel bok, lite rumphuggen. Kanske är det en anpassning till en läsare som ännu inte orkar med så tjocka böcker och det är för all del inte värre än att man fortsätter direkt med nästa del, vilket jag kommer att göra. Både Fyrtornet i Son-Li och Polyhyminas guld ligger och väntar ute i bilen.

Den är inte dum alls. Skulle passa bra till tioårig Drake. Trollet med sina sex bedömer jag vara lite för liten för den. Det ska bli kul att se vad det blir av det hela!


Inga kommentarer: