söndag 14 januari 2018

Läsutmaning: 3 x 3 under 2018

Naturligtvis borde jag veta bättre. Jag vet inte bättre. Jag är oförbätterlig. Det är ju det där med listor, med glädjen i att bocka av, kryssa i. Gjort! Jag är duktig! Duktiga Scylla! Ugglan & Boken har trenne läsutmaningar för 2018. Vi får väl se hur länge jag kan hålla mig ifrån den där tredje. Här är - mot bättre vetande - den andra: Läs tre teman med tre böcker i varje, alltså 3 x 3 under 2018. Nedan ser du mina teman. Fem av böckerna ligger här hemma och väntar. Fyra står på kö i Storytelbokhyllan. Åtminstone en av böckerna i hyllan skulle gå att lyssna på via Storytel, om det blir alltför svårt med läsandet.

3 Chimamanda Ngozie Adichie
Half of a Yellow Sun
Alla borde vara feminister
Brev till en nybliven förälder

Tillägg: Eftersom det visade sig i efterhand att de två senare inte var romaner utan endast små korta saker, ett publicerat brev och ett publicerat TED-talk - jag valde titlarna på vad jag kunde finna på Storytel och tittade aldrig närmare på vad det egentligen var - så kompletterar jag med en roman:

Lila hibiskus

3 nigerianska (utöver Adichie)
Stanna hos mig - Ayòbámi Adébáyò
Fiskarmännen - Chigozie Obioma
Nattens sång - Chris Abani

3 böcker min 92-åriga faster rekommenderat och lånat mig
The Group - Mary McCarthy
The Ballad of the Sad Café - Carson McCullers
Pentimento - Lillian Hellman

Dålig koll som jag har på Afrika och dess litteratur så var det inte förrän jag började googla på dessa författare som jag insåg att de alla är nigerianer, liksom även Chinua Achebe. Många stora författare från detta land, alltså. Mitt ursprungliga tema var 3 afrikanska. Nu har jag ändrat det. Nästa steg får bli att utforska fler afrikanska författare, från andra länder, och försöka få lite geografisk fason på sig. Och så måste jag läsa på lite om Nigeria, rent allmänt, också.

Och lite nöjd är jag när jag, så här i efterhand, noterar att sju av nio titlar har kvinnlig författare, fem olika.


Häng på vettja!

3 kommentarer:

Vargnatt sa...

Fiskarmännen är jättebra!

Scylla sa...

Fint! Den har jag höga förväntningar på :)

Ugglanoboken sa...

Gillar särskilt din tredje kategori :-)